גביע העולם וההכנסה מטלוויזיה

בעולם שיווק הספורט, גביע העולם בכדורגל עומד לבדו על הפוטנציאל שהוא מציע. הטורניר הבינלאומי מתקיים כל ארבע שנים והוא האירוע הגדול ביותר בכדורגל העולמי. בגמר המונדיאל האחרון צפו בממוצע 423 מיליון איש מכל העולם. המספר הזה מרשים אפילו יותר כשלוקחים בחשבון שהקהל האירופי לא מתעניין במיוחד בכדורגל. הטווח הגלובלי הנרחב של גביע העולם הופך אותו לאחד מהאירועים הבודדים עם סוג כזה של פוטנציאל עבור מפרסמים. בתוך מאמר זה, נסקור כמה עובדות מעניינות על גביע העולם והשפעתו על פרסום בטלוויזיה.

זכויות שידור למונדיאל 2014

האירוע שודר בצורות שונות של מדיה מאז הקמתו בשנת 1930. בשנת 1950, זה היה השידור הראשון דרך הרדיו, ואחריו שידורי טלוויזיה בשנת 1953. השידור החי הראשון של הטורניר היה זמין באינטרנט בשנת 2002 ובוצע זמין באינטרנט ב-high-definition בשנת 2006. צפוי שזכויות השידור יניבו יותר מ-600 מיליון דולר בפרסום. זכויות השידור של גביע העולם נמכרות על ידי פיפ"א כל 8 שנים. התוכנית שודרה ב-9 שפות (10 ברוסיה) ביותר מ-200 מדינות. הזכויות נמכרו לרשות השידור של האומה המארחת ולשותפיהן. בעלי הזכויות החליטו על חלוקת הזכויות ומחירן. זכויות השידור של מונדיאל 2014 נמכרו לגופי השידור הבאים:

ברזיל: Rede Globo

קנדה: TSN ו-CTV

סין: טלוויזיה במעגל סגור ו-Wenhui

צרפת: TF1, beIN Sports

גרמניה: ARD, ZDF ו-DFB

הודו: סוני

יפן: NHK

מקסיקו: טלוויזה

בריטניה: ITV ו-BBC

ארצות הברית: ABC, ESPN ו-FOX.

מונדיאל 2018

זכויות השידור של מונדיאל 2018 ברוסיה הוענקו ל-NBC, ששילמה מיליארד דולר עבור הזכויות. השידור יכלול מספר חידושים, כמו שימוש במציאות מדומה והשידור הראשון אי פעם בשפה הספרדית, באמצעות Telemundo. NBC גם מתכננת להזרים את כל המשחקים באינטרנט, לראשונה לטורניר. זכויות שידור: NBC, Telemundo וערוץ דיסקברי.

כמה מרוויחה כל מדינה?

גביע העולם הוא אחד מאירועי הספורט הרווחיים ביותר בעולם עבור המדינה המארחת. בשנת 2014, סך ההכנסות שהופקו מזכויות הטלוויזיה היה 2.4 מיליארד דולר, שהם שווה ערך ל-51 מיליון דולר לכל משחק. את ההצלחה המסחרית של האירוע ניתן לייחס לפופולריות הגוברת של הכדורגל, כמו גם ליכולתה של פיפ"א למקסם הכנסות מסחריות מהמדינה המארחת. 5 המדינות המובילות לפי סך ההכנסות שנצברו במהלך מונדיאל 2014 הן ברזיל, ארצות הברית, יפן, גרמניה וסין. ברזיל הרוויחה סך של 158 מיליון דולר, בעוד ארצות הברית הרוויחה 131 מיליון דולר, ויפן הכניסה 115 מיליון דולר. 5 המדינות המובילות לפי מספר השעות הכולל שנצפו במהלך מונדיאל 2014 הן ברזיל, מקסיקו, יפן, ארצות הברית וגרמניה. כל אחת מהמדינות הללו היוו יותר מ-3.2 מיליארד שעות של סיקור בטלוויזיה, בממוצע של כ-90 מיליון שעות למדינה.

שחקנים מרכזיים בפרסום גביע העולם של פיפ"א

במשך עשרות שנים, השחקנים החשובים ביותר בפרסום מונדיאל פיפ"א היו חברות משקאות ומזון. חברות אלו משתמשות בטורניר כפלטפורמה לקידום מוצריהן בפני מיליארדי אנשים ברחבי העולם. כמה מהשחקנים המשמעותיים ביותר בתעשיית המשקאות והמזון כוללים קוקה קולה, מקדונלד'ס, באדווייזר ופפסי. שחקנים מרכזיים נוספים בגביע העולם כוללים חברות אלקטרוניקה ושירותים פיננסיים. כמה מהשחקנים המשמעותיים ביותר בתעשיית האלקטרוניקה והשירותים הפיננסיים כוללים את סמסונג, סוני, ויזה ומסטרקארד.

עובדות מעניינות על גביע העולם ופרסום בטלוויזיה

העובדה המעניינת ביותר לגבי גביע העולם היא הפופולריות העצומה שלו של הטורניר. הטורניר מתקיים כל ארבע שנים והוא משוחק במדינות שונות. זה הופך את הטורניר לפופולרי ביותר בקרב אנשים ברחבי העולם. המהדורה האחרונה של גביע העולם נערכה ברוסיה וצפו בה למעלה מ-3.3 מיליארד איש. הטורניר משתלם מאוד גם לגופי השידור. זהו אחד האירועים הרווחיים ביותר עבור גופי השידור. שדרנים אלה משתמשים בטורניר כפלטפורמה לקידום המוצרים שלהם למיליארדי אנשים ברחבי העולם. הם גם מרוויחים מהבאז הזה על ידי גביית תעריפי פרסום מנופחים.

סיכום

גביע העולם הוא אירוע הספורט החשוב ביותר בעולם, והוא טומן בחובו פוטנציאל לייצר הרבה הכנסה מזכויות שידור. האירוע שודר בצורות שונות של מדיה מאז הקמתו בשנת 1930. זכויות השידור של גביע העולם של פיפ"א נמכרות על ידי פיפ"א כל 8 שנים, והתוכנית משודרת ב-9 שפות (10 ברוסיה) ביותר מ-200 מדינות. הזכויות נמכרות לרשות השידור של המדינה המארחת ולשותפיהן.